Onze klanten bouwen mee aan ons product’

Wat een herstructurering niet kan teweegbrengen. Toen Stijn Stragier en Peter Vermeesch hun ontslag kregen bij een installatiefirma zagen ze hun kans schoon, en begonnen ze een eigen bedrijf. Zes jaar later is Geodynamics een referentie in ons land op het vlak van gps-trackingsoftware.

Begin januari verhuisde Geodynamics van de Noordlaan in Kuurne naar hun nieuwe bedrijfspand in de Dumolinlaan in Kortrijk. ‘Het werd er veel te klein; we konden zelfs geen nieuw personeel meer aanwerven’, zegt Stijn Stragier. ‘De tijd was rijp om het letterlijk groter te gaan zien.’

Nochtans is ‘het groot zien’ nooit de drijfveer geweest van Stragier en zijn compagnon. ‘Toen we werden ontslagen, wilden we van onze hobby – software programmeren – ons beroep maken; dat was ons enige doel. Ik was 24, had niet zoveel werkervaring, en we zijn eigenlijk met niets aan dit avontuur begonnen.’ ‘Ons businessplan ging ervan uit dat we onszelf na twee jaar een loon konden uitbetalen’, glimlacht Peter Vermeesch. ‘Maar Geodynamics heeft snel een enorme sprong gemaakt. Dat hadden we nooit verwacht.’

Meer mobiele mogelijkheden

Zo’n sprong maak je niet zomaar. Daarvoor heb je een innovatief en gewild product nodig. Bij Geodynamics heet dat ‘Intellitracer’. Stijn Stragier en Peter Vermeesch maken zelf de vergelijking met een prikklok in een atelier. ‘Met ons systeem nemen werknemers de prikklok eigenlijk mee in de wagen, maar de voordelen gaan natuurlijk nog veel verder. De grote kracht van Intellitracer is tijdsregistratie, maar de software laat ook toe om op een bijzonder snelle en eenvoudige manier rapporten te genereren over bijvoorbeeld het aantal gewerkte uren, de mobiliteitsvergoeding enzovoort. Handig voor de facturatie naar de klant, en met een simpele handeling kun je die rapporten ook exporteren naar bijvoorbeeld de sociale secretariaten.’

‘Bij onze ex-werkgever hadden we kennisgemaakt met tijdregistratie van werknemers op de baan, aan de hand van mobiele systemen, maar we zagen daar meer mogelijkheden in. Toen we begonnen met Geodynamics zijn we vrij snel met een goede softwareoplossing op de proppen gekomen, maar die was te duur en moeilijk te verkopen. Na anderhalf jaar was ons tweede product klaar, dat de basis werd van Intellitracer.’

Terwijl producenten van gelijkaardige producten vroeger vooral een stevige blackbox in elkaar staken, waarbij de software bijkomstig was, volgde Geodynamics een andere strategie. ‘Niet dat wij geen aandacht hadden voor de hardware’, zegt Peter Vermeesch. ‘We zochten naar het beste toestel op de markt en bouwden daarvoor een performant softwarepakket, dat het hart van het systeem vormt. Wat de klant bij ons koopt, zijn functionaliteiten, met uitgebreide configuratiemogelijkheden, en eenvoudig toegankelijk via internet. Die aanpak heeft ons geen windeieren gelegd.’

Focus op bestelwagens

Het lijkt erop dat de Intellitracer van Geodynamics op het juiste moment op de markt kwam: de gps-technologie was voorhanden, en thema’s als mobiliteit en efficiënt vlootbeheer kregen steeds meer aandacht. ‘Er komt altijd wel een beetje geluk bij kijken, natuurlijk’, zegt Stijn Stragier. ‘Maar we danken ons succes toch ook wel aan de focus die we van bij het begin hebben gelegd op de bouwsector, installatiefirma’s, onderhoudsploegen… iedereen die in bestelwagens onderweg is. Dat is een markt waar op termijn nog heel veel uit te halen valt.’

‘De mensen die ons systeem kopen, doen dat om de loonverwerking te vergemakkelijken’, vult Peter Vermeesch aan. ‘Plus, zo worden discussies over werktijden en afgelegde kilometers vermeden. En voor die toepassingen zijn de bouwsector en de servicebedrijven ideaal.’

Met Intellitracer als basis is de dienstverlening van Geodynamics op korte termijn exponentieel gegroeid. ‘We hebben nu zowat 1100 klanten die ons zeggen wat interessant voor hen kan zijn, en op basis daarvan bouwen wij het systeem alsmaar verder uit. We zijn op het punt gekomen dat een bedrijf ons al aardig wat mag vragen voor wij moeten zeggen dat het niet standaard in het product zit. Voor de meest prangende problemen hebben wij al oplossingen uitgewerkt. In die zin zelfs dat we een bedrijf kunnen binnenstappen en zeggen: “U kunt uw verloning op die manier aanpakken, u valt onder die cao enzovoort…” Op die manier zijn we zelfs ook een consultancybedrijf.’

Meegroeien met de klanten

Geodynamics ervaart wel de druk om voorop te blijven lopen in de technologische ontwikkeling, maar voelt zich tegelijk tamelijk zelfverzekerd. Stijn Stragier: ‘Het is erg moeilijk om nu nog te starten met een gps-trackingsysteem of om de omschakeling te maken van een hardware- naar een softwaregestuurd platform. Maar hij hebben de onschatbare feedback van onze klanten. Inmiddels zitten we aan versie 3 van Intellitracer, en we hebben nog een hele “wishlist” die we nu aan het implementeren zijn voor een volgende versie. Op het moment dat de concurrenten versie 3 nabouwen, zijn wij al bezig aan nummer 5, en zo kunnen we altijd één tot twee jaar voor blijven.’

In België is Geodynamics marktleider in zijn segment, maar lonkt het bedrijf niet naar het buitenland of naar andere sectoren? ‘Ik denk dat we eerder zullen meegroeien met onze klanten dan zelf die stap te zetten’, zegt Peter Vermeesch. ‘Er is nog veel business in België; Wallonië moeten we bijvoorbeeld nog ontginnen. Internationale expansie is geen prioriteit, er zijn nog andere uitdagingen. Hoe meer de technologie evolueert, hoe meer mogelijkheden wij hebben. Ik denk dan bijvoorbeeld aan registratie “on the field” met draagbare toestellen, applicaties om materiaalgebruik en planning te beheren enzovoort.’

‘En wat de sectoren betreft, blijven we toch trouw aan onze focus’, zegt Stragier. ‘Dat betekent niet dat we geen nieuwe markten willen verkennen, waar onze oplossing ook voldoet aan de vragen. Zo hebben we onlangs een grote bestelling gehad van Febelco, groothandelaar in geneesmiddelen. Wij specialiseren ons liever dan álles te willen aanpakken.’