Als u werkt in de bouw of een andere sector waar een mobiliteitsvergoeding gekoppeld wordt aan de professionele afstanden die u aflegt, weet u dat het niet zo eenvoudig is om het bij te houden.
Zeker niet als elk jaar de barema’s van de mobiliteitsvergoeding veranderen.

Vandaag bent u werkzaam op deze werf, morgen op een andere, de dag erna werkt u op uw vaste plaats en de dag erna bent u in verlof.
Vul dan maar eens uw kilometers in op uw werkbon om de berekening van de mobiliteit in euro’s juist te hebben.

De berekening van de mobiliteit is niet alleen lastig om bij te houden voor de werknemer op de baan.

Een nieuw jaar, nieuwe regels. Wenst u info over mobiliteitsvergoeding 2014? klik dan hier.

Ook voor de mensen in de administratie is het een hels werkje om alles bij te houden. Zij moeten niet alleen de gegevens verifiëren, de gegevens moeten ook nog in de loonadministratie geïntegreerd worden zodat de mobiliteitsvergoeding kan uitbetaald worden.

Maar wat is nu mobiliteitsvergoeding?

In bepaalde sectoren zoals de bouw-, elektriciteit of metaalsectoren (PC 124, PC 149 en PC 111) krijgen werknemers een vergoeding voor de afgelegde kilometers.
Dit noemt men de mobiliteitsvergoeding en dit is afhankelijk van de huidige barema’s in 2013.

De reden om een mobiliteitsvergoeding te geven aan de werknemers is eigenlijk vrij simpel.
Een normale werknemer in bv. de bouwsector werkt niet elke dag op dezelfde plaats.
En bij een gewone bouwvakker kan het aantal kilometers snel oplopen tot een paar duizend per jaar.

Om hier tegemoet aan te komen werd in het Paritair comité van onder andere de bouwsector opgenomen dat een werkgever zijn werknemers een mobiliteitsvergoeding moet toekennen op basis van zijn afgelegde kilometers.

Deze verplaatsing heeft geen betrekking op het type voertuig waarmee de werknemer zich verplaatst.
Zowel werknemers die zich privé, met een bedrijfsvoertuig, de fiets of het openbaar vervoer verplaatsen, hebben recht op een mobiliteitsvergoeding.

Waarde mobiliteitsvergoeding

Zoals eerder al verteld moet u als bedrijf aan de hand van de afgelegde kilometers een mobiliteitsvergoeding betalen.

De hoogte van de mobiliteitsvergoeding is afhankelijk van de situatie in de wagen. Zowel de chauffeur als de passagier hebben recht op een mobiliteitsvergoeding.

Terwijl de chauffeur van PC 124 en PC 111 een vaste vergoeding (Dit gaat van € 0,1248 in PC 149 van elektriciteit tot € 0,1316 in PC 124 van bouw en PC 111 van metaal)  krijgt per kilometer, krijgt de passagier een vergoeding die onderworpen is aan heel wat bepalingen.
Deze bedragen zijn de geldige barema’s voor 2012 en 2013.

Ingewikkelde bepalingen

Als u zelf wil bepalen hoeveel de mobiliteitsvergoeding is voor de passagiers uit PC 124 van bouw, zal u rekening moeten houden met een groot aantal bepalingen.
Bepalingen die alleen een doorwinterd persoon of iemand van GeoDynamics u kan uitleggen.

De eenvoudigste oplossing

Wij horen dagelijks van klanten dat het bijhouden van de kilometers en uren een bijna fulltime job is geworden.

Wij  bij GeoDynamics hebben daarvoor de eenvoudigste oplossing bedacht.

U installeert een blackbox in de wagens en die registreert haarscherp de afgelegde kilometers.
Onze oplossing geeft u niet alleen de kilometers terug in een overzichtelijke excel of pdf, het berekent automatisch de mobiliteitsvergoeding die geldt in uw sector. Zowel voor passagier als chauffeur.
Meer nog, ons rapport is geoptimaliseerd dankzij de samenwerking met enkele belangenverenigingen uit de bouwsector (o.a. Bouwunie).

Combineer dat met onze vele exportmogelijkheden naar sociale secretariaten en ERP-pakketten en u spaart niet alleen heel wat tijd uit, het helpt u ook geld te besparen door de exacte kilometers.

Lees hier met welke sociale secretariaten wij samenwerken >

Bijkomende voordelen.

Maar er zijn nog meer voordelen verbonden aan het systeem: